"Vi har alla en moral. Den visar sig i det vi gör - och i det vi inte gör"



tisdag 31 maj 2011

Slut spurten

Idag ska jag läsa och förbereda mig inför morgondagen och den allra sista tentamen innan sommarlovet, Gud så skönt det ska bli!!! :)) Jag ska göra allt för att försöka fixa denna tenta men jag tvivlar starkt, har läst alldeles på tok för lite. Jag misströstar inte om jag måste göra omtentan men det skulle vara så oerhört skönt att slippa ha den hängande över mig under sommaren ... jag vill njuta av ledigheten! Trots att jag verkligen älskar att plugga så har det varit en väldigt jobbig tid. Jag ska lägga upp det på ett annat sätt till hösten ... jag ska inte hoppa av, jag ger aldrig upp, denna examen ska jag ta!!

Tänk vad tid jag kommer att få över, nu ska här röjas. Jag vill ha det rent och snyggt runtomkring mig. Var sak på sin plats. Sambon putsade alla fönster på nedervåningen i går, skönt - nu ser man ut :)) I morgon ska jag försöka hinna (om jag orkar) byta gardinerna efter tentamen ... vill komma igång så fort som möjligt så att jag blir klar ... vill som sagt njuta av ledigheten. Jag börjar jobba heltid nästa vecka men det ska enbart bli skoj, jag jobbar enbart 10 arbetspass innan semestern ...

Jag har beställt tid för fotvård, vilket ska bli väldig skönt och det behövs verkligen. På fredag ska jag på klassisk ansiktsbehandling och då ska jag även passa på att höra mig för angående min "hemlighet", jag ska också beställa tid för att fixa naglarna, fick i morsdagspresent av min älskade underbara dotter. Jag fick även en vacker sten som det stod: Njut av livet. Den ska jag läsa minst 10 gånger varje dag, så att jag inte glömmer det igen. Jag känner verkligen att jag behöver bli ompysslad och jag behöver verkligen fräscha upp mig efter alla år "instängd".

I går var det en jobbig dag ... de är oerhört svårt och tufft att inse att min pappa är sjuk och snart lämnar oss. Vi var ner till sjukhuset på vårdplanering och vi hade även ett samtal med läkaren. Hjälp i hemmet är ordnat, vilket känns väldigt bra, en arbetsterapeut kommer att göra ett hembesök för att se över hjälpmedel och idag kommer pappas nya säng (typ sjukhussäng). Palliativa vården (vård i livets slutskede) är inkopplad så de kommer att kontakta oss direkt när pappa skrivs ut från sjukhuset. Samtalet med läkaren gick som förväntat, det har spridit sig mer, en stor bit av levern är drabbad och även i skelettet. De kan inget göra, varken bota eller bromsa, fokus ligger på att lindra smärtan ... de går fort, alldeles för fort. Pappa och mamma är så tappra och så modiga ... undrar vart de har hämtat kraft ... Jag vet att det här kommer att bli en svår och tung period ... de kommer att gå fort ... hinner inte riktigt med.

Min och min systers önskan är att pappa inte ska behöva ha ont, helst ingen smärta alls, att de ska få den hjälp de behöver och att mamma känner att vi finns där, att de inte är ensam. Jag är så glad att jag har min syster, hon har varit enorm och hon ställer upp på mamma och pappa till hundra procent, vilket jag är så tacksam för.

Livet förändras ... livet går vidare ... jag ska alltid minnas ... jag ska aldrig glömma ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar