"Vi har alla en moral. Den visar sig i det vi gör - och i det vi inte gör"



torsdag 19 maj 2011

Våra tankar styr oss

Alla människor har tankar, vilka grundar sig i våra värderingar och det är våra tankar som styr vårt beteende, som sedan påverkar våra handlingar. Om vi vill förändra något måste vi förändra våra tankar, vårt förhållningssätt. Det går faktiskt att ”tvinga” sig själv att tänka på ett annat sätt. Jag tvingade till exempel mig själv att inte tycka om cigaretter och att röka. Min nya inställning till cigaretterna gjorde att jag kunde sluta röka. Javisst det var tung, svårt, jobbigt och oerhört tuff stundvis MEN jag hade bestämt mig – jag ska inte vara rökare längre!!! Samma sak är det med fetman, jag varken vill eller ska vara fet längre!! Det är inte jag och jag mår inte bra av det!!

KBT, kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapeutisk behandlingsmetod som innebär att man arbetar med att förändra tankar, känslor och handlingsmönster som inte är välfungerande och därför leder till psykiskt illabefinnande. KBT är en strukturerad, aktiv och insiktsbefrämjande psykoterapi som är mer inriktad på nuet och på framtiden än på det förflutna.

Exponering innebär att man utsätter sig för något som är obehagligt eller väcker ångest i syfte att minska obehaget på sikt. Viktigt är att man inte flyr från eller undviker situationen. Ångesten kommer då att minska eller försvinna genom nyinlärning (man vänjer sig vid situationen), kognitiv omstrukturering (tankarna kring situationen förändras) och känsloreglering (man lär sig att stå ut med obehagliga känslor).

Det allt handlar om är alltså om vi VILL förändra eller inte och vill vi så kan vi! Vi kan "tvinga" oss att tänka om! Jag arbetar ständigt med mig själv och mina tankar :)) Undrar hur många "bollar" man kan arbeta med samtidigt, det bästa är nog ett steg i tagen ...

Livet är tufft många gånger med det ÄR underbart!!! Det finns så oerhört många goa,trevliga, underbara, vackra människor som gör livet värt att leva fullt ut! :)) Jag vill leva här och nu! Jag ÄSKAR LIVET!!! :))